VAN DE WANDELCLUBS

Deel deze pagina

WANDELING NAAR VALKENBURG 3 OKTOBER

Het weer was niet zo mooi als de dag ervoor, maar minder benauwd, dus prima wandelweer. We startten om 9.15 uur niet voor de hoofdingang van de Wilbert, zoals was afgesproken, maar voor de Roskam. Daardoor konden we onze wandeling beginnen in het Heerenschoolbos, waar sinds kort op diverse punten informatieborden staan over de geschiedenis van deze historische plek in Katwijk a/d Rijn. Zo kwamen we erachter dat de Wilbert een opleidingsinstituut is geweest voor missiepaters. Daarvoor was het een katholiek gymnasium, waar verschillende beroemde politici hun middelbare school hebben doorlopen, zoals minister Jan de Quay, Leider van de omstreden partij De Nedeerlandse Unie en premier van het eerste confessioneel-liberale kabinet na de oorlog. Ook over kasteel ‘t Sandt uit de vroege middeleeuwen, wat daar aan de Sandtlaan heeft gestaan tussen Katwijk a/d Rijn en Rijnsburg een uitgebreid infobord.
We vervolgden onze wandeling over de Sandtlaanbrug direct rechtsaf de trap af, waar sinds de bouw van de wijk Kleipetten een nieuw wandelpad loopt langs de Rijn. Zo kwamen we terecht op het gedeelde fiets/voetpad langs de Rijn, wat onderdeel uitmaakt van de Limesroute. We ontdekten daar dat er een particulier wandelparkje is vlak langs de Rijn ter hoogte van de Rustenburgertuin, waar vrij gewandeld kan worden. Daarna sloegen we rechtsaf om over de nieuwe Joop van der Reijdenbrug Valkenburg binnen te wandelen. We vervolgden onze weg langs de Rijn over de nieuw aangelegde Dorpsweide en werden op die manier vanzelf naar het Castellumplein geleid, waar een overblijfsel uit de Romeinse tijd ons herinnerde dat hier ooit de Romeinse vesting Castellum had gestaan. Via de Kerkstraat liepen we naar het Dorpshuis voor een heerlijk kopje koffie.
Na de koffie gingen we richting de nieuw aangelegde parkstrook langs de Tjalmaweg. Inmiddels was het gaan regenen. Desondanks zagen we dat de parkstrook leuk is aangelegd en de geluidshinder van het autoverkeer viel erg mee door de verdiepte aanleg van de weg en de geluidsschermen. Het laatste stukje van de wandeling liep door de nieuw aangelegde Rijnstraat wat ook mooi is gedaan en veel meer in stijl met het oude Rijndorp dan voorheen en zo waren we om 11.45 uur weer terug bij de Roskam.

______________________________________________________________________________________

STADSWANDELING DOOR HAARLEM

In juli maakten de beide wandelclubs gezamenlijk een stadswandeling door Haarlem. Er werd gereisd met het OV, terwijl drie vrouwen heen en weer fietsten. Voorafgaand aan de wandeling dronken we gezellig koffie/thee vlakbij Station Haarlem, waarna we opgewacht werden door 2 gidsen van Gilde Haarlem. Deze gidsen leidden ons in 2 groepen door het Historisch Haarlem, waar o.a. enkele hofjes werden bezocht en waar tijdens dit deel van de wandeling stil werd gestaan bij cultuur-historische bezienswaardigheden. Tijdens het tweede deel van de wandeling liepen wij langs Het Spaarne, een stadsgedeelte aan het water waar vroeger veel bedrijvigheid was van o.a. scheepswerven en bierbrouwerijen. Veel gebouwen uit die vroegere tijd zijn bewaard gebleven en nu nog te bewonderen. Na een wandeling van ruim anderhalf uur hebben de gidsen ons “afgezet” bij ons lunchadres, met uitzicht op Het Proveniershofje, waar ons een heerlijke lunch wachtte. Na afloop van de lunch was iedereen vrij om te kiezen voor de reis huiswaarts of eerst nog wat te winkelen. Het was een prachtige dag, met heerlijk wandelweer, in een fijne sfeer.

Voorstel langere wandelingen 1e helft 2024

2 april

7 mei

We gaan een bollenroute lopen. Vertrek bij Lidl aan de Melkweg om 9.15 uur. We lopen dan de vernieuwde en langere Veldzichtroute.

De bruggenroute in Leiden leidt ons vast naar onbekende Leidse plekken. De route kan evt. afgekort worden. Verzamelen bij het gemeentehuis om 9.00 uur.

4 juni

2 juli

We willen bij de Wassenaarse Slag wandelen. De start is dan bij Hotel Duinoord. Verzamelen bij de Ichtuskerk om 9.00 uur.

Het wordt waarschijnlijk weer een stadswandeling met de andere wandelgroep. Nu nog niet bekend hoe of wat.

We wensen iedereen veel wandelplezier

Groeten

Betsy van Rhenen en Thea Sterk

Wandelclub Kletsen, Kuieren en Koffiedrinken

Door de hoge temperaturen is de herfst haast ongemerkt overgegaan in de winter. Een licht buitje heeft de wandelclub niet kunnen tegenhouden en zo konden onze wandelingen allemaal doorgaan. We genoten van prachtige herfstkleuren, van de sociale contacten onderweg en tijdens het koffiedrinken.

Op 2 januari start ons winter-/lente-/zomerprogramma. We hopen weer op enthousiaste deelname aan de wandelingen en zien uit naar de stadswandeling die wij samen zullen maken met de Wandelgroep Lange Wandelingen.

2 april

7 mei

4 juni

2 juli

Vertrek om 9.00 uur vanaf de Ichthuskerk naar Park De Leidse Hout, Houtlaan, Leiden. Dit Volkspark ligt op de grens van Leiden/Oegstgeest en nodigt uit om daar een mooie wandeling te maken. Aansluitend drinken we koffie in Theehuis De Leidse Hout.

Vertrek om 9.00 uur vanaf de Ichthuskerk naar De Horsten, Papeweg 36, Wassenaar. Grote kans dat op dit moment de Seringenberg in bloei staat. Deze wandeling is altijd een groot succes. We drinken koffie bij Tuincentrum De Bosrand, Rijksstraatweg 361, Wassenaar.

Stadswandeling. Met wandelaars van beide clubs willen wij onder leiding van een Gildegids een stadswandeling maken in Dordrecht. Over deze excursie volgt t.z.t. nadere informatie.

We verzamelen om 9.00 uur bij TOP (Toeristisch Overstappunt) aan de Sportlaan in Katwijk, waar we de Duinroosroute starten. Koffie drinken we deze keer bij Tennisvereniging Zee en Duin.

6 augustus

Hartje zomer verzamelen we om 9.00 uur aan het einde van de Zuid Boulevard. Heen wandelen we over het Koninginnepad, terug gaan we over het strand. Koffie drinken we bij Sisters Beach.